2013. november 20., szerda

4. nap

Húha! Ma csak két előadás volt, de kiváló és különleges, ez a két jelző jutott eszembe
A nap egy klasszikus merész feldolgozásával indul
10:00
A Tasnádi István által újrafogalmazott LÚDAS MATYI a bemutató idején még egyetemista Fige Attila rendezésében, a szintén végzős  Miareczky Edit többek szerint ronda, szerintem, meg nagyon is ideillő bábjaival. Budapest Bábszínház

A előadás osztatlan sikert aratott
A zsűri egyetértésben DÍCSÉRT
Miután a vita előtt gyorsan még haraptak valamit

 A fiatal Fige Attila, akár el is bízhatná magát. Kiemelték a könnyed stílust, a kiváló szövegkönyvet /Tasnádi/ a remek bábokat /Miareczky/ és a kiváló  rendezői munkát, a színészvezetést, a remekül használt bábos ötleteket, a díszlet szellemes mozgatását, a rajzfilmes elemek beépítését / ahogy pl. gyalogkakukk módra a levegőben futnak a szereplők, majd rémülten lezuhannak/ Külön dicséret illette Vitéz László elegáns felidézését a vásári jelenetben. 

A zsűri tagok véleményét is sikerült rögzíteni, később idekerül

most jöjjön egy rövid beszélgetés FIGE ATTILÁVAL, Lúdasról, bábokról, tévés, filmes animációról, tervekről.






Fige Attila az igazságtalanságot emelte ki a történet mozgatójaként. Az elmúlt pár évben sok Ludas Matyi látható  országszerte - ízelítő ezen a linken
___________________

11:00
SZÍNHÁZ- ÉS FILMMŰVÉSZETI EGYETEM, ÖTÖDÉVES FIZIKAI SZÍNHÁZI RENDEZŐ-KOREOGRÁFUS OSZTÁLY
ARANY JÁNOS: TOLDI
Rendező: Horváth Csaba
Zene: Dresch Mihály
Rendezőtanárok: Lukáts Andor és Horváth Csaba
100 perc, 10 éves kortól ajánlják
Várom, hogy lássam, mert már a a "fizikai rendező - koreográfus" elnevezésnél megakadtam
De azt mondják, zseniális

A SZFE által készített videó ajánló

Ez valóban különleges. Vizsgaelőadásnak indult, és már a 70. bemutatónál tart.
Egy csapat fiatal elkezd " tornászni" vagyis különféle pózokat vesznek fel, ahogy egyik néző leány mondta, a tikkadt szöcskenyájakat látjuk 4 percig aztán elkezdődik a Toldi, Arany János szövege végig, kihagyás nélkül - közben mindenfélét csinálnak, eszközül saját testükön kívül csak az akkor az egyetemi próbateremben található tárgyakat használhatják. Tűzoltóvödröt, tornaszőnyeget, falfestéket /ami azért talán csak lehetett volna a teremben/
..mint túzok
Azt gondolnánk - s aki csak olvas erről, azt is gondolja, hogy ez kibírhatatlan

melyik út vezet itt...
hát mondjuk, hosszú az biztos

a rókalelkű

de valamiért mégis élvezed
na nem, ha hatodikos vagy, mert akkor azért van egy pont amikor eleged lesz
de drámaszakos gimnazistaként és alternatív színházi világban járatos felnőttként oda vagy érte

"Megárt a bor, vigyázz."

általában nem színpadon hanem kamarateremben játsszák, amikor a nézők közvetlen a színészek közelségében ülnek...
úgy még furcsább

Rángatta a csehet

szerintem 50 percben zseniális lett volna.
De annyiba nem fér bele Arany János szövege.
Az öreg tudott valamit, hogy meghallgattuk

Dicső híre-neve fennmaradt örökre.

és azt hittem ez a Toldi egy hosszú mű, pedig nem, mert a két órában nemcsak a szöveg hangzik el hanem közben koreográfia szerint történnek is a dolgok, ..

még több kép a facebookon

s akiben felmerül a kérdés mi is az a "fizikai színházi" egy kisfilm a szakirány magyarázatával:

Ugyanerről Ladányi Andrea a szak kiharcolója első osztályfőnöke mondja:
"A fizikai színház fogalma és gyakorlata ma Magyarországon még nem vagy alig ismert, ugyanakkor több évtizedes nemzetközi múlttal rendelkezik. Kialakulására jelentősen hatott (főleg Kelet-Európában) Mejerhold és Grotowski munkássága, illetve az olyan színházi alkotóké, mint Bob Wilson, Pina Bausch vagy Nagy József. A gyökerek azonban még mélyebbek, a commedia dell’artéig vagy az ázsiai színházi és táncformákig (nó, kabuki, bunraku, butó) nyúlnak vissza. A fogalmat a DV8 együttes kezdte használni a maga színházi munkájára, tulajdonképpen ebből nőtt ki. 
Ennek alapján a fizikai színház több különböző stílusirányzat gyűjtőneve. Magába foglalja a kortárs tánc irányzatait (angolszász gyakorlat), az akrobatikus képességeket, a maszk használatát, cirkuszi elemeket (francia, kanadai iskolák), mozgásszínházi formákat, a test mint kifejező- és alkotóeszköz magas fokú, koncentrált és kreatív használatát, de a beszédet is ..." Nánay István interjújábol INNEN

a szakmai megbeszéléssel véget is ér a mai program

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése